top of page

"Folk" Mandala


K medailonu, který jsem vytvořila naposledy, vedla dlouhá cesta. Několikaletá cesta, která by se dala shrnout do 3 dní.

Den první Ve zkratce: Red Rose Tribe – Balkan fusion – vyšívané vesty. Myslím, že k tomu není třeba se nějak obšírněji rozepisovat. K našemu skupinovému tanci ve stylu balkanfusion jsme potřebovaly – NUTNĚ – nové kostýmy. Nebo alespoň část. První Tribal Slet (květen 2013) se blížil a s ním i spásný nápad: vesty. Vyšívané vesty! Při vymýšlení vzoru jsem prostudovala spoustu folklórních motivů (nejen balkánských, ale i slovenských, moravských, polských, skandinávských nebo třeba mexických). A úplně těmto motivům propadla. (Ono to nebylo až tak náhlé, jako dítě jsem tančila lidové tance a kroje a vše okolo se mi líbily vždycky.) Tak jsem si vyzkoušela namalovat vlastní „folklórní“ motiv a zároveň ho zrealizovat plnou výšivkou. Byl to boj a na výsledku je to vidět...

Den druhý Zkoušení nových technik. Ještě než jsem se stala úplně nudnou tvůrkyní korálkových mandal – rozuměj – než jsem začala šít výhradně na černý základ, používala jsem podklady různě barevné (ale vždy jednobarevné). A logicky mi z těchto podkladů zůstávaly mraky odstřižků. Pokladů, jak se později ukázalo. A protože nic takového nikdy nevyhazuju, začalo toho být doma opravdu přehršel. Myšlenka nějak – jakkoliv – je zpracovat se přímo nabízela. A tak jsem popustila uzdu fantazie. Zavzpomínala jsem na dětská léta, kdy mě a mého bratra učila mamka vyšívat (nebojte, zas tak dobrá nejsem – zvládám víceméně jen základní stehy – přední, zadní, křížkový, řetízkový…), zkombinovala to s korálkovou výšivkou a technikou, kterou nazývám vystřihovánky (ale jsem si téměř jistá, že má nějaký svůj vlastní honosný název). A pak už jen skládala dohromady. Vznikly z toho různé přívěsky na cokoliv, nebo třeba malá taštička na činelky.

Den třetí A to už je finále. Kombinací všeho popsaného – tedy vášně pro folklórní motivy (malou část své sbírky – maďarské folklórní motivy – jsem vložila na Pinterest – tudy, prosím), vášně pro mandaly, pro korálkovou výšivku, klasickou výšivku, doplněné o „vystřihovánky“ jsem konečně došla k medailonu inspirovaného folklórem. A mám z něj obrovskou radost, protože ho nosím v hlavě už pěkně dlouho.

Tak teď už jen maličkost – potřebovala bych taneční tribal pás minimálně o půl metru delší, aby se mi na něj vešlo vše, co bych chtěla. Ale pak zase ty široké boky... :-)


bottom of page